Een nieuw spel: Exit
Leren is veel te vaak prestatie gedreven. Het gaat om het behalen van iets. Het is een misvatting dat mensen niet willen leren. Wij zijn eigenlijk geboren met een natuurlijk neiging om te ontdekken, nieuwsgierig te zijn en te leren. Wij denken echt dat het anders kan. Wij willen graag mensen meenemen op reis en inspireren. Dat ze vanuit zichzelf kansen zien om het werk veiliger te maken, om prettiger samen te werken of om te leren zonder schuld en schaamte.
Wij denken dat spelen en simuleren hierbij kunnen helpen. Wij maken veel spellen. De laatste tijd hebben we spellen gemaakt voor het leren aangaan van conflicten. Oplossen van complexe vraagstukken. Bespreekbaar maken van diversiteit en inclusie. Het spel dat hier te zien is komt uit onze Safety Keet. Het spel heet “Exit”. Bij exit maak je gebruik van je cognitieve vaardigheden om de smart game te kunnen oplossen. In dit spel moet je ervoor zorgen dat de “X” de Exit bereikt. Dit doe je door de andere objecten te verschuiven aan de hand van een casus. Een voorbeeldcasus: 'De ambulance krijgt een melding: er is een ongeluk gebeurd op de A6. Hierdoor is er een file ontstaan. Door de file kan de ambulance niet meteen ter plaatse zijn. Om toch bij het ongeluk te kunnen komen moet het verkeer ruimte vrij maken, zodat de ambulance door kan rijden naar de plek van het ongeval: de Exit. Schuif het verkeer aan de kant, zodat de ambulance snel ter plaatse kan zijn.